Kun je ook nachtmerries krijgen als je goed in je vel zit?

AMSTERDAM – Er bestaan opvallende verschillen in de nachtmerries die mannen en vrouwen rapporteren. Dat concluderen wetenschappers in een nieuwe studie.

Onderzoekers van de International Association for the Study of Dreams ondervroegen meer dan 2000 mensen over hun angstaanjagende dromen. Ruim 48 procent van de ondervraagden gaf aan nooit nachtmerries te hebben, maar 15 procent beweerde regelmatig enge dromen te hebben.

De wetenschappers stuitten bij het onderzoek op enkele grote verschillen in de nachtmerries die mannen en vrouwen rapporteerden. Dat schrijven ze in het wetenschappelijk tijdschrift European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience.

Zo gaven mannen aan vaak te dromen over geweld of het verlies van hun baan. Vrouwen zeiden veel vaker te dromen over de dood van een geliefde, of seksuele intimidatie. Ook een nachtmerrie over het verlies van haren of tanden kwam veel voor bij vrouwen.

Een nachtmerrie die bij zowel bij mannen als vrouwen vaak werd gerapporteerd, ging over het zakken voor een examen. Ook mensen die al lang niet meer studeren, dromen volgens de wetenschappers nog vaak over dat onderwerp.

Hoofdonderzoeker Michael Schredl hoopt in een vervolgstudie ook onderzoek te doen naar de relatie van nachtmerries met gebeurtenissen in het dagelijks leven.

Hij vermoedt dat een droom over een achtervolging van een monster bijvoorbeeld verband kan houden met een taak in het dagelijks leven die mensen liever willen vermijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, maar ga geen antwoord geven.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intressante vraag plus1

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Ik was ooit op vakantie en had het reuze naar mijn zin. Echter werd ik 's nachts wakker uit een vreselijke nachtmerrie. Die was enorm realistisch en ik kan hem nog steeds oproepen, maar kan hem nog steeds niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nachtmerries zijn een manier van de hersenen om spanningen af te bouwen en ervaringen te verwerken, het is een soort uit de hand gelopen droom. Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft wel eens nachtmerries,
het is alleen zo dat sommige mensen zich naderhand hun dromen niet kunnen herinneren en dus denken niet te dromen,

Toegevoegd na 14 minuten:
verder is je beschrijving herkenbaar, er zijn geen mensen die geen stress (of erger, trauma) opdoen.
Je geest moet dat verwerken en dat doe je oa. in dromen die dan nachtmerries kunnen worden.
Zelfs mensen die (vrijwel) niets naars meemaken, zijn dan bang dat dat toch eens zal gebeuren.
De mens immers lijdt het meest om het lijden wat hij vreest.
Nachtmerries zijn onontkoombaar.
Wie ze echter vaak heeft doet er goed aan de inhoud te beschrijven en kijken of deze nachtmerrie vaak voor komt.
in dat geval is mogelijk de onderliggende trigger aan te pakken.
Mits goed uitgevoerd werkt dit vaak.
Niets doen is niet altijd de beste optie, een traumagestuurde nachtmerrie kan naast onze geluksbeleveng ook onze nachtrust grondig verpesten.
Het goed verwerken van een trauma doet het aantal nachtmerries dan af nemen.
Dat dromen bedrog zijn vind ik persoonlijk een van de minst juiste gezegden.
Dromen en vooral nachtmerries zijn signalen van je onderbewuste waar je soms veel door aan de weet kan komen over jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen verwerken ook gebeurtenissen die langer geleden zijn en dat gebeurt juist vaak op momenten dat je emotioneel in rustiger vaarwater zit. Zo kunnen mensen die ernstige trauma's hebben meegemaakt in de oorlog, plotseling geconfronteerd worden met nachtmerries op het moment dat hun leven tot rust is gekomen. Veel slachtoffers van de tweede wereldoorlog leidden een normaal leven zonder dat ze met hun trauma geconfronteerd werden. Maar toen ze stopten met werken, de kinderen de deur uitgingen en/of de partner overleden was, kwamen het trauma en de nachtmerries naar boven. Het zelfde geldt voor vluchtelingen die een trauma hebben meegemaakt in hun land van herkomst. Zodra ze veilig zijn en minder zorgen hebben, nemen de klachten, waaronder de nachtmerries toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Je kunt dingen in je slaap verwerken die vroeger gespeeld hebben, maar waar je nu niet meer mee bezig bent. Ergens in je onderbewuste kan het nog wel seeds een rol spelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor.
Ik droom ook wel eens heel eng.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoor!
Hoef alleen maar naar mijn man te kijken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een nachtmerrie hebt betekent dit niet per definitie dat je slecht in je vel zit.

Zo kun je na het zien van een hele enge film hier 's nachts over dromen. Ook overmatig gebruik van alcohol/drugs kan een mede-oorzaak zijn.

Of het lezen van een boek...

Of iets naars wat je overdag hebt gezien/meegemaakt, denk aan het zien van een aanrijding met gewonden... of een naar beeld tijdens het journaal, het horen van een ruzie.

Onze hersenen nemen er een loopje mee en zorgen dat we dagelijkse indrukken verwerken, het zegt weinig over hoe je in het algemeen in je vel zit als je soms een nachtmerrie hebt. Anders is het als je dagelijks nachtmerries hebt, dan is er meer aan de hand.